Hodnotenie žiakov v II. polroku šk. r. 2019/2020

Na základe usmernenia ministra školstva Mgr. Branislava Gröhlinga a  posúdenia možnosti klasifikácie žiakov SOŠ obchodu a služieb v Púchove, jej prehodnotenie v jednotlivých predmetových komisiách a na základe odsúhlasenia pedagogickou radou per rollam, dňa 16.04.2020 vydávam v čase mimoriadnej situácie tieto pokyny na klasifikáciu žiakov v SOŠ obchodu a služieb v Púchove :

Základné princípy hodnotenia žiakov v čase prerušeného vyučovania:

  • zabezpečiť spravodlivosť pri hodnotení každého žiaka rešpektovaním individuálnych podmienok na domácu prípravu a dištančné vzdelávanie,
  • sústrediť pozornosť na poskytovanie slovnej spätnej väzby,
  • akceptovať jedinečnosť podmienok žiakov na vzdelávanie,
  • V rámci priebežného hodnotenia je  možné využiť aj kombinované hodnotenie (klasifikáciu a slovné hodnotenie)
  • V rámci záverečného hodnotenia sa bude využívať klasifikácia predmetu.
  • Pri hodnotení sa odporúča zohľadniť aj sebahodnotenie žiaka.
  • U žiaka so zdravotným znevýhodnením je potrebné zásadne  prihliadať na jeho znevýhodnenie a zaujať dôsledný individuálny prístup k práci so žiakom, komunikáciou a jeho hodnotením a klasifikáciou.
  • Žiak s mentálnym postihnutím, žiak s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi  vývinovými poruchami sa môže hodnotiť aj slovným komentárom o dosiahnutých vzdelávacích výsledkoch bez vyjadrenia stupňov.

Zásady hodnotenia

1. V čase mimoriadnej situácie nemôžu byť hodnotenie a klasifikácia znížené len na základe neplnenia požiadaviek na domácu prípravu a dištančného vzdelávania z objektívnych príčin.

2. Priebežné hodnotenie má mať charakter konštruktívnej spätnej väzby poskytovanej žiakom počas učenia sa. Má mať motivačný charakter, pomenovať žiakom chyby, ktoré robia a navrhnúť postup pri ich odstraňovaní. Priebežné hodnotenie má mať značne individualizovaný charakter, zohľadňovať vekové a individuálne osobitosti žiaka a prihliadať na jeho momentálnu psychickú i fyzickú disponovanosť.

3. Pri priebežnom aj záverečnom hodnotení sa prihliada predovšetkým na osobitosti, možnosti a individuálne podmienky na domácu prípravu počas prerušeného vyučovania v školách.

NEKLASIFIKOVANIE PREDMETOV

V čase prerušeného vyučovania nie je možné naplniť ciele niektorých predmetov ich plnohodnotnou realizáciou. Na základe podkladov z predmetových komisií a odsúhlasenia pedagogickou radou per rollam  v II. polroku školského raka 2019/2020 nebudú klasifikované  tieto predmety:

  • Telesná a športová výchova vo všetkých ročníkoch
  • Odborné kreslenie v 1. ročníku, odbor kaderník a odbor cukrár
  • Cvičenia z modelovania v 3. ročníku, odbor cukrár kuchár
  • Estetická a výtvarná výchova v 2. ročníku, odbor kozmetik
  • Administratíva a korešpondencia v 3. ročníku hotelovej akadémie a v 2. ročníku , odbor obchod a podnikanie
  • Odborná prax –  v prvom ročníku NŠ, v odboroch : vlasová kozmetika a spoločné stravovanie

Získavanie podkladov na hodnotenie

  1. Podklady na hodnotenie výchovno-vzdelávacích výsledkov žiakov počas prerušeného vyučovania v školách získava učiteľ najmä z portfólií žiackych prác a rozhovormi so žiakmi. Podkladmi môžu byť projekty, riešenia komplexných úloh, tematické práce, samostatné praktické práce a plnenie dištančných úloh a zadaní, spracovaných žiakmi počas domácej prípravy s prihliadnutím na individuálne podmienky každého žiaka.
  2. Vzhľadom na charakter praktickej prípravy žiakov SOŠ obchodu a služieb sa odporúča viesť žiakov k praktickej realizácii zručností, na ktoré je škola zameraná aj v domácom prostredí (príprava teplých a studených jedál, diétnych jedál, normovanie a kalkulácia. Príprava jednoduchých a zložitých  múčnikov, zákuskov,  krémov, miešaných nápojov, miešanie šalátov, prestieranie slávnostných tabúľ, zostavovanie jedálnych a nápojových lístkov, predvedenie základných druhov líčenia s korekciou tváre, úprava a ošetrovanie nechtov, ošetrovanie rúk, tváre, celého tela, tvorba jednoduchého a náročného pánskeho a dámskeho účesu, precvičovanie techník strihania vlasov, farbenia vlasov, ondulácia vlasov apod.) Technické možnosti žiakov vo väčšine prípadov umožňujú zasielanie fotodokumentácie  prípadne videí z domácej prípravy majstrovi odborného výcviku alebo učiteľovi odborného predmetu s následnou konzultáciou a odborným usmernením.
  3. V čase prerušeného vyučovania sa neodporúča hodnotiť žiakov iba  na základe testov a písomných skúšok. Tie by v tomto období mali mať menšiu váhu. Dôležitú úlohu tu zohráva prístup žiaka k povinnostiam, úlohám a zadaniam projektov, jeho vlastná aktivita a iniciatíva.
  4. V čase mimoriadnej situácie sa ruší povinnosť realizovať predpísané kontrolné písomné práce, vyplývajúce z výkonového štandardu štátneho vzdelávacieho programu.
  5. Po obnovení vyučovania v školách sa písomné a ústne skúšanie nerealizuje najmenej dva týždne od nástupu žiakov do školy, v prípade žiakov posledných ročníkov štúdia najmenej jeden týždeň.

Pedagogická rada

  1. Hodnotiaca pedagogická rada sa v priebehu prerušeného vyučovania v školách nekoná.
  2. Ak termín klasifikačnej pedagogickej rady pripadne na obdobie prerušeného vyučovania v školách, náhradný termín klasifikačnej pedagogickej rady bude najneskôr do dvoch týždňov od obnovenia vyučovania v školách. V prípade, že sa vyučovanie v školách neobnoví do 15.6., riaditeľka zabezpečí konanie pedagogickej rady elektronicky (napr. per rollam) tak, aby žiaci mohli dostať vysvedčenie v riadnom termíne.
  3. Na základe priebežného hodnotenia žiakov pedagogickými zamestnancami, bude v čase mimoriadnej situácie,  škola písomne  informovať  zákonných zástupcov a plnoletých žiakov, ktorí sa nezapojili do dištančného vzdelávania.

 

Ukončenie stupňa vzdelania

Bude vydané samostatné usmernenie.

Postup do vyššieho ročníka

  1. V čase mimoriadnej situácie nemôže byť žiak zo žiadneho predmetu hodnotený stupňom prospechu nedostatočný, t.j. nemôže opakovať ročník  okrem prípadov, uvedených v bode 2 a 3.
  2. V čase mimoriadnej situácie, na základe rozhodnutia pedagogickej rady,  je možné určiť pred postupom do vyššieho ročníka preskúšanie u tých žiakov, ktorí zo subjektívnych príčin neplnili požiadavky vyučovania na diaľku, a dosiahli neuspokojivé výsledky za obdobie pred prerušením vyučovania. Preskúšanie je možné najskôr dva mesiace po obnovení vyučovania v školách alebo do 31.8.2020.
  3. V čase mimoriadnej situácie žiaci, ktorí v 1. polroku dostali známku nedostatočnú z dvoch a viac predmetov alebo boli neklasifikovaní, môžu na základe rozhodnutia pedagogickej rady,  absolvovať komisionálne skúšky najneskôr do 31.8.2020.
  4. Aj v čase mimoriadnej situácie naďalej platí  Zákon č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov podľa § 57 odsek 3; ak žiak alebo zákonný zástupca žiaka má pochybnosti o správnosti klasifikácie na konci druhého polroka, môže do troch pracovných dní odo dňa vydania vysvedčenia požiadať riaditeľa školy o vykonanie komisionálnej skúšky.

 

V Púchove, dňa 21 . apríla 2020                                         

 

                                                                                         Mgr.  Iveta Mináriková

                                                                                                   riaditeľka školy

 

 


Kalendár podujatí

Predchádzajúci mesiac September 2025 Nasledujúci mesiac
Po Ut St Št Pi So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30