Hodnotenie žiakov v II. polroku šk. r. 2019/2020
Na základe usmernenia ministra školstva Mgr. Branislava Gröhlinga a posúdenia možnosti klasifikácie žiakov SOŠ obchodu a služieb v Púchove, jej prehodnotenie v jednotlivých predmetových komisiách a na základe odsúhlasenia pedagogickou radou per rollam, dňa 16.04.2020 vydávam v čase mimoriadnej situácie tieto pokyny na klasifikáciu žiakov v SOŠ obchodu a služieb v Púchove :
Základné princípy hodnotenia žiakov v čase prerušeného vyučovania:
- zabezpečiť spravodlivosť pri hodnotení každého žiaka rešpektovaním individuálnych podmienok na domácu prípravu a dištančné vzdelávanie,
- sústrediť pozornosť na poskytovanie slovnej spätnej väzby,
- akceptovať jedinečnosť podmienok žiakov na vzdelávanie,
- V rámci priebežného hodnotenia je možné využiť aj kombinované hodnotenie (klasifikáciu a slovné hodnotenie)
- V rámci záverečného hodnotenia sa bude využívať klasifikácia predmetu.
- Pri hodnotení sa odporúča zohľadniť aj sebahodnotenie žiaka.
- U žiaka so zdravotným znevýhodnením je potrebné zásadne prihliadať na jeho znevýhodnenie a zaujať dôsledný individuálny prístup k práci so žiakom, komunikáciou a jeho hodnotením a klasifikáciou.
- Žiak s mentálnym postihnutím, žiak s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami sa môže hodnotiť aj slovným komentárom o dosiahnutých vzdelávacích výsledkoch bez vyjadrenia stupňov.
Zásady hodnotenia
1. V čase mimoriadnej situácie nemôžu byť hodnotenie a klasifikácia znížené len na základe neplnenia požiadaviek na domácu prípravu a dištančného vzdelávania z objektívnych príčin.
2. Priebežné hodnotenie má mať charakter konštruktívnej spätnej väzby poskytovanej žiakom počas učenia sa. Má mať motivačný charakter, pomenovať žiakom chyby, ktoré robia a navrhnúť postup pri ich odstraňovaní. Priebežné hodnotenie má mať značne individualizovaný charakter, zohľadňovať vekové a individuálne osobitosti žiaka a prihliadať na jeho momentálnu psychickú i fyzickú disponovanosť.
3. Pri priebežnom aj záverečnom hodnotení sa prihliada predovšetkým na osobitosti, možnosti a individuálne podmienky na domácu prípravu počas prerušeného vyučovania v školách.
NEKLASIFIKOVANIE PREDMETOV
V čase prerušeného vyučovania nie je možné naplniť ciele niektorých predmetov ich plnohodnotnou realizáciou. Na základe podkladov z predmetových komisií a odsúhlasenia pedagogickou radou per rollam v II. polroku školského raka 2019/2020 nebudú klasifikované tieto predmety:
- Telesná a športová výchova vo všetkých ročníkoch
- Odborné kreslenie v 1. ročníku, odbor kaderník a odbor cukrár
- Cvičenia z modelovania v 3. ročníku, odbor cukrár kuchár
- Estetická a výtvarná výchova v 2. ročníku, odbor kozmetik
- Administratíva a korešpondencia v 3. ročníku hotelovej akadémie a v 2. ročníku , odbor obchod a podnikanie
- Odborná prax – v prvom ročníku NŠ, v odboroch : vlasová kozmetika a spoločné stravovanie
Získavanie podkladov na hodnotenie
- Podklady na hodnotenie výchovno-vzdelávacích výsledkov žiakov počas prerušeného vyučovania v školách získava učiteľ najmä z portfólií žiackych prác a rozhovormi so žiakmi. Podkladmi môžu byť projekty, riešenia komplexných úloh, tematické práce, samostatné praktické práce a plnenie dištančných úloh a zadaní, spracovaných žiakmi počas domácej prípravy s prihliadnutím na individuálne podmienky každého žiaka.
- Vzhľadom na charakter praktickej prípravy žiakov SOŠ obchodu a služieb sa odporúča viesť žiakov k praktickej realizácii zručností, na ktoré je škola zameraná aj v domácom prostredí (príprava teplých a studených jedál, diétnych jedál, normovanie a kalkulácia. Príprava jednoduchých a zložitých múčnikov, zákuskov, krémov, miešaných nápojov, miešanie šalátov, prestieranie slávnostných tabúľ, zostavovanie jedálnych a nápojových lístkov, predvedenie základných druhov líčenia s korekciou tváre, úprava a ošetrovanie nechtov, ošetrovanie rúk, tváre, celého tela, tvorba jednoduchého a náročného pánskeho a dámskeho účesu, precvičovanie techník strihania vlasov, farbenia vlasov, ondulácia vlasov apod.) Technické možnosti žiakov vo väčšine prípadov umožňujú zasielanie fotodokumentácie prípadne videí z domácej prípravy majstrovi odborného výcviku alebo učiteľovi odborného predmetu s následnou konzultáciou a odborným usmernením.
- V čase prerušeného vyučovania sa neodporúča hodnotiť žiakov iba na základe testov a písomných skúšok. Tie by v tomto období mali mať menšiu váhu. Dôležitú úlohu tu zohráva prístup žiaka k povinnostiam, úlohám a zadaniam projektov, jeho vlastná aktivita a iniciatíva.
- V čase mimoriadnej situácie sa ruší povinnosť realizovať predpísané kontrolné písomné práce, vyplývajúce z výkonového štandardu štátneho vzdelávacieho programu.
- Po obnovení vyučovania v školách sa písomné a ústne skúšanie nerealizuje najmenej dva týždne od nástupu žiakov do školy, v prípade žiakov posledných ročníkov štúdia najmenej jeden týždeň.
Pedagogická rada
- Hodnotiaca pedagogická rada sa v priebehu prerušeného vyučovania v školách nekoná.
- Ak termín klasifikačnej pedagogickej rady pripadne na obdobie prerušeného vyučovania v školách, náhradný termín klasifikačnej pedagogickej rady bude najneskôr do dvoch týždňov od obnovenia vyučovania v školách. V prípade, že sa vyučovanie v školách neobnoví do 15.6., riaditeľka zabezpečí konanie pedagogickej rady elektronicky (napr. per rollam) tak, aby žiaci mohli dostať vysvedčenie v riadnom termíne.
- Na základe priebežného hodnotenia žiakov pedagogickými zamestnancami, bude v čase mimoriadnej situácie, škola písomne informovať zákonných zástupcov a plnoletých žiakov, ktorí sa nezapojili do dištančného vzdelávania.
Ukončenie stupňa vzdelania
Bude vydané samostatné usmernenie.
Postup do vyššieho ročníka
- V čase mimoriadnej situácie nemôže byť žiak zo žiadneho predmetu hodnotený stupňom prospechu nedostatočný, t.j. nemôže opakovať ročník okrem prípadov, uvedených v bode 2 a 3.
- V čase mimoriadnej situácie, na základe rozhodnutia pedagogickej rady, je možné určiť pred postupom do vyššieho ročníka preskúšanie u tých žiakov, ktorí zo subjektívnych príčin neplnili požiadavky vyučovania na diaľku, a dosiahli neuspokojivé výsledky za obdobie pred prerušením vyučovania. Preskúšanie je možné najskôr dva mesiace po obnovení vyučovania v školách alebo do 31.8.2020.
- V čase mimoriadnej situácie žiaci, ktorí v 1. polroku dostali známku nedostatočnú z dvoch a viac predmetov alebo boli neklasifikovaní, môžu na základe rozhodnutia pedagogickej rady, absolvovať komisionálne skúšky najneskôr do 31.8.2020.
- Aj v čase mimoriadnej situácie naďalej platí Zákon č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov podľa § 57 odsek 3; ak žiak alebo zákonný zástupca žiaka má pochybnosti o správnosti klasifikácie na konci druhého polroka, môže do troch pracovných dní odo dňa vydania vysvedčenia požiadať riaditeľa školy o vykonanie komisionálnej skúšky.
V Púchove, dňa 21 . apríla 2020
Mgr. Iveta Mináriková
riaditeľka školy