Hodnotenie žiakov počas dištančného vzdelávania od 12.10. 2020
Základné princípy hodnotenia žiakov v čase prerušeného vyučovania:
- počas dištančného vzdelávania sa vyučuje podľa platného rozvrhu hodín,
- zabezpečiť spravodlivosť pri hodnotení každého žiaka rešpektovaním individuálnych podmienok na domácu prípravu a dištančné vzdelávanie,
- sústrediť pozornosť na poskytovanie slovnej spätnej väzby,
- akceptovať jedinečnosť podmienok žiakov na vzdelávanie,
- v rámci priebežného hodnotenia je možné využiť aj kombinované hodnotenie (klasifikáciu a slovné hodnotenie),
- pri hodnotení sa odporúča zohľadniť aj sebahodnotenie žiaka,
- u žiaka so zdravotným znevýhodnením je potrebné zásadne prihliadať na jeho znevýhodnenie a zaujať dôsledný individuálny prístup k práci so žiakom, komunikáciou a jeho hodnotením a klasifikáciou,
- žiak s mentálnym postihnutím, žiak s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami sa môže hodnotiť aj slovným komentárom o dosiahnutých vzdelávacích výsledkoch bez vyjadrenia stupňov,
- v stredných školách, v ktorých sa mimoriadne prerušuje školské vyučovanie, sa umožňuje konanie komisionálnych skúšok, rozdielových skúšok a skúšok odbornej spôsobilosti na výkon povolania,
- v prípade praktického vyučovania, odborného výcviku či odbornej praxe u zamestnávateľa je možné naďalej pokračovať v jeho realizácií podľa pandemickej situácie u konkrétneho zamestnávateľa, ak jeho realizácia nevyžaduje ubytovanie žiaka v školskom internáte. V opačnom prípade sa praktické vyučovanie, odborný výcvik či odborná prax môžu realizovať len dištančnou formou.
Zásady hodnotenia
1. V čase mimoriadnej situácie nemôžu byť hodnotenie a klasifikácia znížené len na základe neplnenia požiadaviek na domácu prípravu a dištančného vzdelávania z objektívnych príčin.
2. Priebežné hodnotenie má mať charakter konštruktívnej spätnej väzby poskytovanej žiakom počas učenia sa. Má mať motivačný charakter, pomenovať žiakom chyby, ktoré robia a navrhnúť postup pri ich odstraňovaní. Priebežné hodnotenie má mať značne individualizovaný charakter, zohľadňovať vekové a individuálne osobitosti žiaka a prihliadať na jeho momentálnu psychickú i fyzickú disponovanosť.
3. Pri priebežnom aj záverečnom hodnotení sa prihliada predovšetkým na osobitosti, možnosti a individuálne podmienky na domácu prípravu počas prerušeného vyučovania v školách.
4. Kritéria hodnotenia jednotlivých predmetov počas dištančného vzdelávania prebieha v súlade so Školským vzdelávacím programov učebných a študijných odborov.
Získavanie podkladov na hodnotenie
- Podklady na hodnotenie výchovno-vzdelávacích výsledkov žiakov počas prerušeného vyučovania v školách získava učiteľ najmä z portfólií žiackych prác, rozhovormi so žiakmi a online výučbou. Podkladmi môžu byť projekty, riešenia komplexných úloh, tematické práce, samostatné praktické práce a plnenie dištančných úloh a zadaní, spracovaných žiakmi počas domácej prípravy s prihliadnutím na individuálne podmienky každého žiaka.
- Vzhľadom na charakter praktickej prípravy žiakov SOŠ obchodu a služieb sa odporúča viesť žiakov k praktickej realizácii zručností, na ktoré je škola zameraná aj v domácom prostredí (príprava teplých a studených jedál, diétnych jedál, normovanie a kalkulácia. Príprava jednoduchých a zložitých múčnikov, zákuskov, krémov, miešaných nápojov, miešanie šalátov, prestieranie slávnostných tabúľ, zostavovanie jedálnych a nápojových lístkov, predvedenie základných druhov líčenia s korekciou tváre, úprava a ošetrovanie nechtov, ošetrovanie rúk, tváre, celého tela, tvorba jednoduchého a náročného pánskeho a dámskeho účesu, precvičovanie techník strihania vlasov, farbenia vlasov, ondulácia vlasov apod.) Technické možnosti žiakov vo väčšine prípadov umožňujú zasielanie fotodokumentácie prípadne videí z domácej prípravy majstrovi odborného výcviku alebo učiteľovi odborného predmetu s následnou konzultáciou a odborným usmernením.
- Po obnovení vyučovania v školách sa písomné a ústne skúšanie nerealizuje najmenej dva týždne od nástupu žiakov do školy, v prípade žiakov posledných ročníkov štúdia najmenej jeden týždeň.
- Klasifikácia nie je ministerstvom regulovaná. Známkovanie je platné v plnom rozpätí známok 1-5.
Pedagogická rada
- ¼ ročná klasifikačná porada sa v priebehu dištančného vzdelávania uskutoční 19.11.2020.
- Rozdielové skúšky sa uskutočnia 16.- 18. 11.2020.
- Na základe priebežného hodnotenia žiakov pedagogickými zamestnancami, bude v čase mimoriadnej situácie, škola písomne informovať zákonných zástupcov a plnoletých žiakov, ktorí sa nezapojili do dištančného vzdelávania. Triedni učitelia podávajú informácie zákonným zástupcom telefonicky a elektronicky v rámci individuálnych konzultačných hodín v závislosti od aktuálnej situácie.
V Púchove, dňa 26. október 2020 Spracovala: Mgr. Miriam Kremeňová
Mgr. Iveta Mináriková
riaditeľka školy